söndag 8 februari 2015

En Rhodoskavalkad

2010
Vi har haft en mycket skön semestervecka på Rhodos.
Bad, sol, färgglada drinkar och alldeles för mycket mat. Ljumma kvällar, solskyddskräm och grekisk musik. En del kliande myggbett fick vi på köpet…men det gör inget.

Vi gör vad som i resebyråkraternas värld numera kallar en generationsresa. Vi var 13 personer i åldrarna mellan 3-69. Inte helt lätt att hitta hotell som passar alla i familjen men vi lusläser kataloger och resebyråernas utbud på nätet i flera månader innan vi gör vårt val. Såg till min glädje att det nu öppnats några nya hotell som just inriktar sig på vår kategori. De till och med kallar sig för generationshotell. Mycket bra tycker jag!! Mera sånt!

Vi bodde i Ixia, på ett av Fritisdsresorns barnvänliga hotell.
Det var efterlängtat och så underbart skönt att få vara i värme lite till innan den kalla vintern kommer. Solbrännan brukar inte sitta i så värst länge men det var iallafall skönt att jobba på den… jag ligger gärna i solstolen med en bok i handen och något kallt att dricka i den andra.




Balkonger kan användas till mycket.
























Överallt byggs det nya hus. Ingenting är klart, allt är kaos. Inga hantverkare så långt ögat kan nå.


En helt vanlig dag, i en helt vanlig stad.
























Så här ser det ut överallt.
























Inne i Rhodos stad finns den här lilla gången. Jag undrar vart den leder?


Har ni sett att det till och med växer uppe i huset? Hur torrt lär det inte vara där uppe? Eller står plantan på undervåningen och sträcker sig upp och ut mot solen?


Grekiska oliver är de bästa! Olivträden är knotiga, vridna och gamla. Väldigt vackra. Visst är de ganska lik vår svenska Pil?
























En dag hyrde vi bil och åkte runt på ön. Det är väldigt roligt att se sig omkring när man är i ett annat land. Inget är ju som man är van vid och överallt finns det nya motiv att fotografera. Jag laddade med extra batterier, extra minneskort och bärbar dator att lägga bilderna i. Tog till och med mig mitt stativ men det förblev liggande i lägenheten.

Rhodos verkligen kryllar av ofärdiga byggnader, spretande armeringsjärn och fönsterlösa hus. Det sägs att de slipper skatt så länge huset är under uppbyggnad och jag gissar att det är dyrt att ha ett färdigbyggt hus med tanke på mängden ofärdiga fastigheter. Var jag än vänder blicken är det likadant.

En annan dag tog vi den lokala bussen och åkte in till Rhodos stad, huvudstaden.

Katter som springer runt fanns det oxå gott om. Och enstaka hundar som låg och flämtade på vägen. Den här lilla rackaren trivdes bäst under bordet där vi satt. En och annan matbit slank nog ner i hans lilla taniga men smidiga kropp. Tror inte det är lätt att vara katt på Rhodos. Han ser en aningens sliten ut, tycker ni inte det?

Ingen klappade katterna eller gosade med dem och jag misstänkte att de bara var där och höll till med hopp om att få lite mat av allt folket som passerade genom hotellet.

En eftermiddag var det en äldre dam som stack ner handen till av katterna, inte just den här iofs. Hon fick ett hårt bett till svar. Det gick nog hål på huden för hon satt med fingret i munnen en bra stund.


En av hundarna, tror inte den var lösdrivande. Bara trött.



Lite senare såg vi den här hojen. Rätt välanvänd ser det ut som.


Enorma kaktusbestånd. Mer som en jättebuske eller ett träd. Absolut inte som krukväxt!
























Jag älskar den här blå färgen. Den är 'grekblå'. Trodde att jag skulle få se många fler blå fönsterluckor, dörrar eller blåa detaljer på Rhodos. Men numera vet jag att jag måste resa till Santorini för att få mitt lyste för 'grekblått' tillfredsställt. Dit ska jag resa någongång, det har jag lovat mig själv.
























Havet är så blått så blått. Och så salt så salt. Aj, vad det sved i ögonen när jag badade.
























Fint med pastellfärgade hus.
























Inne i Ixia var det inte så mycket grönska. Men jag hittade den här spiraltrappan med sitt grönskande draperi.


Antingen har huset anpassats efter växtligheten, eller så har huset stått i samma skick medan det har växt upp runtomkring det.


Vy från en balkong på ett närliggande hotell.



En bild med filmstjärnekänsla? Graffiti på soptunnan. Kvarterets vackraste smidesgrind. Granne med en byggarbetsplats. Ett litet nyplanterat träd och en fin gatulykta. Mycket charmigt!

























Kompakt living. Mycket saker på liten yta. Ser öde ut, men maten är säkert god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...